REFLECTION



Refleksi

Semester ke empat tahun 2013, saya perlu mengambil kursus SSI3013, iaitu Information And Communication Tecknology In Science (Teknologi Maklumat dan Komunikasi Sains). Kursus ini membincangkan rasional dan kelebihan aplikasi ICT dalam pendidikan sains. Bagi melengkapkan kursus ini, saya dikehendaki menyiapkan 5 tugasan iaitu :

1. Essei – Cabaran di dalam penggunaan ICT di dalam Pengajaran dan Pembelajaran di
    Sekolah.
2. Data loging
3. Simulasi
4. E-portfolio
5. Membuat blog

Pensyarah untuk kursus ini ialah Encik Azmi bin Ibrahim. Pertemuan pertama saya dengan beliau, tidak kesampaian kerana masalah teknikal tentang jadual tutorial. Untuk pertemuan kedua juga mengalami kegagalan kerana saya mengalami kemalangan kereta di lebuh raya semasa perjalanan ke UPSI. Oleh kerana tiada pertemuan bersemuka lansung, hanya berpandukan nota pensyarah sahaja, maka agak sukar juga untuk saya menyiapkan tugasan yang diberi. Alhamdullah berkat kesabaran, sokongan keluarga, tunjuk ajar kawan-kawan dan dengan izin Allah Taala, semua tugasan dapat disiapkan sebaik mungkin.

Hasil pencarian dan bacaan untuk menyiapkan tugasan 1, banyak ilmu pengetahuan yang dapat saya perolehi. Sebagai seorang guru, saya perlu mengambil iktibar untuk mengubah diri, mengikut arus perubahan zaman, di mana sistem pengajaran dan pembelajaran kita telah berubah. Corak pendidikan sekarang tidak boleh lagi lari daripada penggunaan ICT. Memperkasakan ICT dalam pendidikan, sudah menjadi satu tanggungjawab para pendidik, selaras dengan misi Kementerian Pendidikan Malaysia. Segala kekangan yang menghalang penggunaan ICT dalam proses pengajaran dan pembelajaran perlu dielak dan dijauhi. Tugasan ini juga telah memaparkan banyak cabaran yang dihadapi dalam melaksanakan penggunaan ICT, oleh itu kita perlu mengambil inisiatif untuk meminimumkan segala cabaran tersebut.

Daripada nota pensyarah dan pencarian melalui internet, saya telah didedahkan tentang data loging. Secara jujurnya, sebelum ini saya tidak tahu lansung tentang data loging. Apa yang saya faham tentang data loging ialah , sejenis alat elektronik yang dapat merekodkan pengukuran (suhu, jisim, masa, ph dan lain-lain lagi), serta dapat memindahkan bacaan tersebut ke komputer. Komputer, kemudian akan mentafsir dan menganalisa data itu, yang mana akan diterjemahkan dalam bentuk jadual, graf, carta dan disimpan. Untuk tugasan ini saya dikehendaki memilih satu eksperimen yang berkaitan dengan sains yang boleh mengaplikasikan penggunaan data loging. Kaedah yang disyorkan oleh pensyarah ialah Engagement, Empower dan Enhance. Sekolah saya tiada aliran sains, oleh itu alat-alat elektronik moden sukar di dapati. Pada pandangan saya, penggunaan data loging di sekolah masih belum meluas. Untuk melaksanakan eksperimen, yang mengambarkan penggunaan data loging, saya menghadapi kesukaran. Saya hanya mampu membuat eksperimen yang ringkas, menggunakan neraca elektronik. Walau bagaimanapun, daripada tugasan ini saya banyak mendapat maklumat seperti, penggunaan data loging sudah lama digunakan oleh syarikat Indah Water, Jabatan Tanah dan Galian dan lain-lain lagi. Saya juga menyedari bahawa penggunaan data loging ini memberi banyak kebaikan seperti membuatkan pelajar lebih faham dan berminat, keputusan yang diperolehi lebih tepat, boleh dilakukan di mana-mana dalam jangka masa yang lama dan lain-lain lagi. Penggunaan data loging ini adalah salah satu cabang memperkasakan penggunaan ICT di sekolah. Harapan saya satu hari nanti dapat mengaplikasikan penggunaan data loging di sekolah.

Kursus SSI3013 telah memberi pendedahan tentang perisian Stella. Stella merupakan perisian yang kita gunakan untuk menjalankan eksperimen. Ia memudahkan saya untuk menjalankan eksperimen, di mana hanya perlu untuk memanipulasikan parameter yang digunakan. Hasil simulasi ini akan menjadikan bahan pengajaran kita lebih menarik dan teruja. Pelajar juga dapat melihat perubahan yang berlaku dengan jelas, hasil daripada manipulasi parameter, yang ditunjukkan oleh graf yang terhasil. Ini akan meningkatkan lagi minat dan kefahaman pelajar terhadap pengajaran tersebut. Pembelajaran ini telah memberi saya pengalaman baru, tentang perisian komputer yang dapat menghasilkan bahan yang menarik untuk proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah.  

Saya juga belajar tentang E-portfolio, yang merupakan koleksi bahan tersusun tentang perkembangan pengetahuan dan kemahiran seseorang. Saya perlu membuat satu E-portfolio tentang diri sendiri yang kemudian dimasukkan dalam blog. Dalam E-portfolio perlu ada maklumat peribadi, sijil, falsafah, tugasan , refleksi dan lain-lain lagi. Ini adalah E-portfolio pertama saya, yang mana terdedah untuk tatapan umum, yang merupakan satu pengalaman baru. Penghasilan E-portfolio ini, telah meningkatkan pengetahuan saya tentang ICT, kerana perlu membuat peneroka untuk mendapatkan maklumat bagi melengkapkan tugasan ini. Saya berharap E-portfolio ini dapat memberi manfaat kepada pembacanya.

Tugasan akhir saya untuk kursus SSI3013 ialah membuat blog sendiri. Tugasan ini mengambil masa yang paling lama dan memerlukan bantuan daripada pelajar-pelajar senior. Membuat blog agak sukar kerana ianya perkara baru yang belum pernah diterokai serta kemahiran ICT diri yang rendah. Walaupun proses membuat blog ada dalam internet, tetapi ianya memerlukan bantuan rakan-rakan bagi menunjukkan langkah-langkah turutan yang betul. Untuk mencantikkan blog, kita perlukan pandai memilih warna yang sesuai, latar belakang yang menarik, aturan bahan-bahan yang kemas dan rapi serta kemahiran ICT yang tinggi. Pada fahaman saya, blog merupakan media untuk menyampaikan maklumat sama ada bersifat peribadi seperti catatan harian, hasil tugasan, kerja-kerja projek ataupun mempromosikan iklan barangan dan lain-lain lagi. Blog juga berfungsi sebagai tempat orang ramai meluahkan perasaan atau menulis pengalaman mereka serta media komunikasi antara pengguna internet lain. Penghasilan blog ini telah berjaya mempertingkatkan tahap kemahiran IT dalam diri sendiri.

Sejajar dengan perkembangan ITC yang semakin canggih, kemungkinan penggunaan blog dalam proses pengajaran dan pembelajaran dapat diperkenalkan. Blog boleh dijadikan sebagai batu loncatan untuk menyebarkan ilmu dan maklumat dengan cepat serta dapat menjadi perantaraan komunikasi dan interaksi dua hala dengan pengguna lain. Ianya merupakan media untuk memudahkan perkongsian ilmu, idea dan informasi dengan mudah dan pantas. Walaupun penghasilan blog tiada had dan percuma, tetapi penggunaannya perlukan kawalan supaya tidak timbul penyalahgunaan untuk menyebarkan maklumat palsu.

Secara keseluruhannya kursus SSI3013 ini, telah berjaya membantu saya dalam meningkatkan ilmu pengetahuan dalam bidang ICT yang sedia ada. Saya berharap segala ilmu yang dipelajari ini dapat diaplikasi dalam proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Ini semua penting ke arah meningkatkan lagi mutu bahan dan proses pengajaran untuk menarik minat pelajar dan memberi kefahaman tentang subjek tersebut. Selain daripada itu, terdapat banyak pengetahuan lain seperti Sekolah Bestari dan etika penggunaan bahan-bahan dalam internet diperolehi.

Sesuatu yang baru, jika ingin diperkenalkan sememangnya akan menghadapi pelbagai cabaran. Begitu juga dengan  kaedah-kaedah pengajaran dalam subjek SSI, jika ingin diaplikasi di sekolah, pasti akan menghadapi cabaran seperti keupayaan kewangan sekolah untuk mendapatkan alat-alat ICT ini. Tahap kesediaan guru, dari segi kebolehan dan kecekapan untuk mengendali dan mengeksploitasi penggunaan alatan atau program baru dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Tahap kesediaan pelajar juga tidak boleh diabaikan, kerana mereka adalah pihak yang akan menerima kesan daripada perubahan yang dibuat. Pelajar dari luar bandar selalunya kurang celik IT, ini akan memberi kesan yang kurang baik terhadap pembelajaran mereka kerana tidak mencapai tahap kebolehan IT yang dikehendaki untuk mengikut pembelajaran tersebut. Walaubagaimanapun, jika semua pihak yang terlibat bekerjasama dan bersatu hati,  ingin berubah  dan menerima perubahan demi masa depan pelajar-pelajar, perkara tersebut bukan mustahil. Ianya akan dapat diaplikasi, demi kemajuan proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah selaras dengan perubahan zaman.

Akhir kata, saya sedar bahawa pengalaman yang diperolehi melalui semua tugasan yang diberikan adalah sangat bernilai untuk menjadikan kita orang yang berilmu, lebih dewasa dan matang. Terima kasih banyak-banyak kepada pensyarah, Encik  Azmi yang membimbing mengharungi kursus ini,  rakan-rakan, keluarga dan semua pihak yang membantu. Akhir sekali, syukur ke hadrat Allah Taala dengan limpah kurniaNya memberi kesihatan yang baik dan memberi keizinan untuk saya menyelesaikan segala tugasan yang diberi.Wassalam.


No comments:

Post a Comment